Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 december 2012

Slagerij de Wit

In een op zich nietszeggende zijstraat van de Middenweg, bevindt zich, verscholen in Watergraafsmeer (Wakkerstraat 13, A'dam), dé slager van de stad: Slagerij de Wit. Op zich goed verstopt, afgezien van de zwarte luifel met witte letters; maar dàt is zéér onterecht want hier moet je zéker naar toe voor iets bijzonders op vlees en vleeswarengebied. Het vakmanschap van deze slager(s) is duide- lijk terug te vinden in de kwaliteit en de aard van het assortiment. Plus in het advies dat je (ook zonder te vragen) krijgt.

De slager die mij te woord staat op mijn culinaire strooptocht door onze hoofdstad, snijd gul dikke plakken af van zowel de naturel als de gerookte osseworst (wat de beroemde specialiteit van het huis is), waar ik eigenlijk voor kom. Deze is gemaakt volgens een recept dat drie generaties terug gaat. Deze vriendelijke Amsterdammer, inclusief accent, bezit onderhoudende marktkraamkwaliteiten. En ik kijk verlekkerd door de vitrine naar wat ik nog meer mee naar huis kan nemen. Goddank ben ik geen vegetariër!

Het begint zogezegd allemaal met de aankoop. Erik Waagmeester, de man achter Slagerij de Wit, koopt Maas-Rijn-IJssel-koeien en Beemsterlantvarkens rechtstreeks bij de boer. Alles wordt zelf ouderwets en duurzaam uitgebeend, waarna "het hele beest" wordt verwerkt. Met oog voor vernieuwing en handhaving van het oude. Goed voorbeeld hiervan is een Oudhollandsche braadworst, maar dan met venkel en piment. Klanten schijnen met recepten en hele kookboeken naar de slagerij te komen, voor advies.

De aankopen zijn: natuurlijk zo'n beroemde, gerookte ossenworst (niet op de foto), venkelworstjes (€13,50/kg), een kalfssalieworst (€19,95/kg) en Weißwurst (boudin blanc) met rozemarijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten