Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 januari 2013

De aller-aller-allerlekkerste (supermarkt)olijfolie

Lang lustte ik geen olijven. Gedurende een tijdspanne van zegge en schrijve zeven jaar probeerde ik om de zoveel tijd weer zo'n ding, om 'm dan binnen de kortste keren uit mijn mond te verwijderen. Mijn antipathie tegen olijven was zó groot, dat ik olijfolie evenmin bliefde. En opeens, ogenschijnlijk als bij toverslag (of moet ik dan zeggen: smaakpapillenschijnlijk?), was de zoveelste proevinge raak en begon ik (groene) olijven te waarderen. En daarmee dus ook olijfolie, met zijn uitgesproken smaak.
Maar dat was toen en dit is nu. Nú giet ik vrij wellustig een stevige olijfolie als 'Il Nobile' van Carapelli over mijn salades en bereide warme gerechten uit. Deze is te verkrijgen bij de Jumbo (ca. €8). Carapelli, opgestart in Firenze (Italië) anno 1893, zegt zelf "de historische leider in de Italiaanse markt van extra vierge olijfolie" te zijn. Het bedrijf bottelt zeven verschillende olijfoliën voor de consument. "Il Nobile is een nobele olie met een laag zuurgehalte", geperst van enkel het olijfvruchtvlees. "De delicate, harmonieuze smaak van olijven past heel goed bij verfijnde gerechten, koude bereidingen en alle speciale gelegenheden." Dat zegt míj allemaal niets; ik vind 'm gewoon lekker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten