Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

15 februari 2014

I ♥ citroenmaanzaad

Mijn Wilton 'Heart Cake Pan Set' is binnen! Online besteld voor €17,90 bij TastyDecorations.nl; waar ze trouwens ook héél veel andere bakbe'nodig'dheden verkopen, voor overigens helemaal geen hoge prijs. Zoals bijvoorbeeld hele prettige kleurstoffen (RD ProGel Concentrated Colour). Al moet je soms een paar dagen wachten op je bestelling, want het jonge bedrijf heeft niet àlles op voorraad (maar je wordt vriendelijk op de hoogte gehouden van de voortgang).
En laat ik ook maar meteen aan het bakken slaan, zodat ik op het moment sûpreme (over ruim twee maanden) precies weet waar ik op moet letten. Er is een nieuwe bakvorm én een recept om uit te proberen, want ik wil bij mandaat van het bruidspaar voor de top van hun bruidstaart een 'lemon poppyseed' cake maken. Waarvoor ik de Languages of Love Wedding Cake van TGBBO4's Kimberley als inspiratie gebruik:

Het cakedeeg wordt anders bereid dan te doen gebruikelijk. In plaats van boter met suiker luchtig kloppen en daar vervolgens eieren en bloem doorheen mixen, moet ik de eieren met suiker tot schuim kloppen en daar dan gesmolten boter en bloem doorheen vouwen. En hoewel ik anderhalf keer zoveel deeg maak, is het krap aan genoeg voor de beide Wilton hartvormen. In de oven rijst het nog wel, maar uit de vorm zijn de cakes eigenlijk net te dun om de hartvulling te ondersteunen. Deze cake is wel lekker snel gaar (20 minuutjes op 180°C).

De hartvulling is een snelle botercrème van 200g boter, 200g roomkaas, 250g poedersuiker en 150g maanzaad (dat is drie keer zoveel als in het recept, maar ik vind dat het best maanzaderiger mag). De taart (met paarse marsepein bedekt) lijkt in niks op het plaatje van de verpakking, maar we zullen morgen op het werk zien of 'ie een beetje gelukt is.. Het rode lint is trouwens een laatste (nogal ongeplande) toevoeging, omdat 's avonds tegen bedtijd een taart met marsepein bekleden niet het beste in mijn fijne-motoriek naar boven brengt en ik de kreukels wel een beetje wil verstoppen.

Tadááá. Hart in cake! De combinatie van de lekker frisse citroen en knapperig maanzaad is werkelijk zeer geslaagd. Niet voor niks een (weinig gekende) Britse klassieker. De zoete vulling heeft wel een (nog meer) zurige cake nodig. Rolfondant in plaats van marsepein zou volgens mij te zoet zijn. De rijke botersmaak van de cake is érg goed. Alleen de maanzaadcrème moet een beetje over de happen verdeeld worden om tegelijk cake en crème in de mond te krijgen, maar het geheel is smeuïg en ronduit heerlijk.

Het is alleen wél zo dat de geanticipeerde maanzaadproblematiek inderdaad optreedt. We zitten 's middags nog maanzaadjes tussen de tanden uit te peuteren. Wat mijn broertje waarschijnlijk minder wenselijk zal vinden voor zijn bruidsfoto's (maar ik daarentegen wel weer héél grappig vind; misschien als er "van die kaasprikkers" bij geserveerd worden?!). De hele taart wordt in één dag door mijn collega's verorberd, want "wij houden van taart". Fitnessen doen we later wel weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten