Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

23 augustus 2014

Pindakaaskoekjes (maar dan van cashewnoten)

Ik bak teveel. In mijn hoofd tenminste, want irl valt het nogal mee (of liever: tegen). Ik bak teveel; omdat wanneer ik boodschappen doe en ik voorbij de zuivelkoeling loop, ik de roomboter zie liggen en alleen maar denk "ah, mmm, koekjes". Want geen koekje als een zelfgebakken koekje. Met het juiste recept dan welteverstaan.

Recept
Klop 115g boter met 100g pindakaas (of een andere smeuïge notenpasta*), 100g (fijne) kristalsuiker en 110g (licht)bruine basterdsuiker zacht en luchtig. Roer hier 1 ei doorheen tot het volledig is opgenomen. Zeef er 160g bloem, ½tl bakpoeder, ¼tl fijn keukenzout en ¾tl natriumbicarbonaat boven en meng tot een homogeen deeg. Laat het deeg (verpakt in plasticfolie) 1 uur in de koelkast rusten. Rol balletjes van het deeg, schik deze op geruime afstand van elkaar op een met bakpapier beklede bak- plaat en bak de koekjes ca. 12 minuten gaar en goudbruin in het midden van een voorverwarmde oven op 175°C. Laat afkoelen op een rooster.

* diverse notenpasta's verkrijgbaar bij de natuurvoedingswinkel
De bolletjes deeg bakken tot perfecte knapperige koekjes die van binnen nog een beetje zacht 'chewy' zijn. Als de deegbolletjes op de bakplaat worden afgeplat, bakken de koekjes door-en-door knapperig en krokant.

Het is simpel te maken deeg. Én makkelijk te onthouden: op één ei, vier keer honderd gram vet en suiker, plus 160g bloem. En hoewel het deeg al heerlijk smaakt (ja, ik eet rauw ei, ja) en dan bedoel ik hééérlijk. Zijn de gebakken koekjes pas écht verrukkelijk. Liefst vers opeten, wanneer ze net tot kamertemperatuur zijn afgekoeld. Absoluut onweerstaanbaar lekker, ookal zit ik na vier koekjes (al) wel vol.
De koekjes smaken onmiskenbaar naar noten. Al zijn cashewnoten misschien niet uitgesproken genoeg qua smaak. Er zou werkelijk niks mis zijn geweest met pindakaas, maar hij voor wie de koekjes zijn is nou eenmaal verzot op cashewnoten. 
En zo worden dit perfecte berenpootkoekjes...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten